mandag 31. desember 2012

Om leseåret 2012, den gode leseopplevelsen og nyttårsmarkeringen

Et litterært år er over, et nytt er like rundt hjørnet. Dette er mine høydare i leseåret 2012: Don Quijote Cervantes koste jeg meg med på balkongen under solhatten. To andre romaner brukte jeg lang tid på å komme i gang med, men så viste de seg å være veldig gode leseopplevelser;  Kafkas Prosessen og Saabye Christensens Beatles. Begge bøkene humret og lo jeg masse av. De anbefales!

Sist, men ikke minst, var Jeg nekter av Petterson et høydepunkt. Den ble lest så alt for fort, selv om jeg skulle ønske den kunne vare og vare. Jeg klarte ikke å sove etter at jeg hadde begynt å lese i den boka en kveld i desember, jeg måtte bare lese videre. For å si det med Petterson-språk: Så satt jeg der i sofakroken i den mørke stua klokka to om natta, og jeg sku opp på jobb om noen få timer, men det gjorde ikke noe, fordi jeg var støtta opp av gule mjuke puter og det røde pleddet var pakka godt rundt beina mine og leselampa hadde jeg trøkt godt ned i boka. Så var det bare meg, boka og lyset i hele verden akkurat da, og jeg trengte ikke noe annet.  

Slike øyeblikk er gull. Håper det blir flere av dem til neste år. En del av den gode leseopplevelsen er også miljøet. Enten det er med en god kopp te på en kafé med stemmer og latter i et monont surr rundt deg, eller det er i en sofakrok hjemme midt på svarte natta og det er så stille at du kan høre din egen pust, så er alt du trenger en god bok. 

Hva venter i 2013? Ennå er det mange bøker jeg ønsker å lese. Det er ennå mange tekster jeg ønsker å skrive. Og her kan kanskje nyttårsmarkeringen bidra med noe. Denne overgangen kan hjelpe oss å reflektere over det som var og det som kommer. Den kan hjelpe oss å rydde litt opp i livene våre. Da var det året gått, nå starter vi på neste. Hva har vi lært i 2012, som vi skal unngå i 2013? Har vi prøvd noe nytt i 2012, som vi vil gjøre mer av 2013? 

Klok av skade skal jeg ikke sette meg for høye mål. Men en av de tingene jeg skal forsøke å gjøre, er å være mer tilstede i det jeg gjør. Enten det er jobben min, aktiviteter i fritida mi, eller det er å lese en god bok.

God nytt leseår! 

3 kommentarer:

  1. Jeg har forsøkt å lese Don Quijote, men ga opp etter 100 sider. Den traff meg overhodet ikke... Per Petterson kommer jeg nok heller ikke til å lese igjen, jeg likte jo ikke Ut og stjæle hester. ;) Artig at man har så forskjellig smak!

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke lest noen av favorittene dine fra 2012, men jeg skal forsøke meg på Per Pettersons Ut og stjæle hester i 2013 for den har jeg stående. Liker jeg den kan jeg kanskje forsøke meg på Jeg nekter? :)

    Ønsker deg mange flotte leseropplevelser i 2013.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, prøv det. Men jeg synes "Jeg forbanner tidens elv" var bedre. Så er kanskje "Jeg nekter" mer spennende og mer driv i, fordi den veksler mellom ulike synsvinkler og personer, litt sånn Carl-Frode Tiller-aktig, hvis du kjenner han. Håper du også får mange fine leseropplevelser! Lykke til :-)

      Slett